«SIKKER Bedrift» – en komplett skyløsning. Les mer

Microsoft Lists – kort innføring


Microsoft Lists er en brukervennlig, rask og praktisk oppgaveliste-app som kan administrere og organisere data og arbeid. Microsoft Lists er en tjeneste som er inkludert i alle Microsoft 365 sine bedriftsabonnement.


Å administrere ethvert team kan være en utfordrende oppgave, spesielt hvis man jobber spredt. Det siste du ønsker er at de ansatte ikke vet hvilke oppgaver som er tildelt dem, når de har forfall osv.


Hva er Microsoft Lists?

Microsoft Lists er en skytjeneste som hjelper brukere med å administrere data, ideer og oppgaver. I tillegg til å være et kraftig personlig organisasjonsverktøy, hjelper Microsoft Lists teammedlemmer med å lettere samarbeide med hverandre, så vel som med eksterne interessenter – som kunder.

En stor fordel med Microsoft Lists er at tjenesten er en del av Microsoft 365-økosystemet, noe som betyr at alle dataene dine synkroniseres mellom andre Microsoft-apper som Word, Excel, Powerpoint osv.


Hva brukes Microsoft-lister til?

Hvis du noen gang har brukt en planlegger eller en oppgaveliste før, vil du føle deg selv hjemme med Microsoft Lists. Den bruker lignende mekanismer for å hjelpe deg å dele opp og ordne dataene dine i en ryddig tavlevisning. Microsoft Lists kommer med muligheten til å lage flere lister slik at en person kan administrere forskjellige team samtidig på samme plattform.

Microsoft Lists er en veldig allsidig tjeneste, og den kan brukes til et stort antall oppgaver som krever organisering. Det er laget flere maler for å administrere forskjellige typer oppgaver. Disse malene er svært enkle å tilpasse nøyaktig slik du og din bedrift jobber! Her er noen vanlige bruksområder:


Oppgavestyring

En av de mest populære bruksområdene til Microsoft Lists er ren oppgavebehandling. Det er hovedsakelig fordi du kan gjøre jobben på en veldig ryddig og organisert måte. Du kan enkelt lage nye lister for hvert team og tildele oppgaver til personer, angi tidsfrister, legge ved filer og all annen nødvendig informasjon for å fullføre hver oppgave.

Prosjektledere kan også holde styr på arbeidsflytene gjennom en tydelig visualisering av oppgavene som venter, pågår eller er ferdige. Det er muligheten til å merke enkelte oppgaver som spesielt viktige, slik at du og teamet ditt vet hva du skal prioritere først.

Siden Microsoft Lists er et nettbasert program, kan flere teammedlemmer samarbeide, se og redigere den samme oppgaven i sanntid. Det gjør det veldig enkelt for teammedlemmer å kommunisere og derav øke produktiviteten deres.


Ressursadministrasjon

Microsoft Lists kommer med en dedikert mal for å administrere bedriftens inventar. Med andre ord, du kan feks bruke den til å holde styr på hvilke ressurser bedriften din har utstedt til sine ansatte.

For eksempel, hvis bedriften din har utstedt flere enheter og programvare, kan du bruke Microsoft Lists til å holde oversikt over innsjekkings- og utsjekkingsdatoer, personen som bruker enheten for øyeblikket, om enheten trenger reparasjon og mer.


HR-administrasjon

Å rekruttere nye medarbeidere kan være en utfordrende oppgave hvis du har å gjøre med et stort volum av søknader, spesielt hvis de blir vurdert av mer enn én person. Microsoft Lists kommer med ferdige maler som organiserer hele ansettelsesprosessen.


Andre oppgaver det er laget gode maler er for eksempel:


Microsoft Lists fra A – Å på ca. 20 minutter

Det finnes mange informative innføringsvideoer på youtube.com om Microsoft Lists. Videoen under gir deg egentlig alt du trenger for å komme i gang med din første liste!


Utnytt ditt Microsoft 365 abonnement, prøv Microsoft Lists!

Om dere ikke ønsker å sette i gang selv, kan vi i Sodvin-Fagdata bistand din bedrift med å komme i gang med Microsoft Lists.

Kontakt oss om du trenger bistand!

Fagdata AS © 2022 | Personvern