«SIKKER Bedrift» – en komplett skyløsning. Les mer

En guide for de viktigste funksjonene i Microsoft Teams

Microsoft Teams er et uunværlig samhandlingsverktøy for bedrifter. Her kan du blant annet sende direktemeldinger, ringe, ha konferanser og videomøter.

Etter å ha installert og logget på, se hvordan her, er det bare å komme i gang!


Øverst i skjermbildet finner du denne linjen.

Dette feltet har 3 funksjoner. SØK, @, /

SØK – da gjør man et rent tekstsøk

@ – chat direkte med adressat

/ – gir oversikt over endel kommandoer


Hvordan koble til kollega som man ønsker å kommunisere med?

Dette kan gjøres på flere måter. Her viser vi de vanligste

  1. Bruk topplinjen, vist over, og skriv @xxxx@konto.no (E-postadresse) for å snakke med en kollega.
  2. Trykk på «penn og papir»-ikonet til venstre for topplinjen. Skriv navnet til den du søker etter.
  3. Trykk på «Chat» i den vertikale menylinjen til venstre. Skriv navn på den du søker etter

Legg opp «favoritter». Her kan du legge opp en oversikt over de kontaktene du samhandler mest med.

Trykk på «Chat» i den vertikale menylinjen til venstre. Trykk på «Kontakter». På linjen for «favoritter» ser du tre prikker. Trykk på og legg til ønskede kontakter i «favoritter».


Hvordan chate, ringe eller ha videosamtale

Du starter samhandling via «Chat» på den vertikale meny. Finn personen du vil kontakte, og start å skrive meldingen nederst i skjermbildet.

Telefon og videosamtaler starter du ved å trykke på de respektive runde blå ikonene øverst til venstre i bildet. Vanskeligere er det ikke!

Det er også mulig å dele i chatten, og dele din egen skjerm i telefon og videosamtaler.


Hvordan avtale møte med interne og eksterne deltakere

Avtal møter i kalenderen i Microsoft Outlook, og del linken til det virtuelle møterommet på Microsoft Teams.

I Outlook går du inn på kalenderfanen (nederst i høyre hjørne)

Trykk så på «Nytt Teamsmøte» på den store menylinjen på toppen.

Da får du en den vanlige malen for kalenderinnkallinger, men i tillegg får du teksten i mailen en link til «møterommet» for denne samtalen.

Det er mulig å invitere personer som ikke har installert Teams i møtet. De vil da få tilgang til en webklient.


Hvordan sette opp grupper (Teams)

Dersom man ønsker å sette opp grupper, feks ledergruppen, salgsteamet osv, kan lage egne «Team». Dette er fin måte å kommunisere på tvers av hele gruppen og dele filer og annen informasjon.

Trykk på «Team» i den vertikale menylinjen til venstre. Her får du oversikt over dine «Team». For å opprette et «Team» klikker du på «Bli med i etter opprett et team» nederst.


Da får anledning til opprette et «Team». Klikk på «opprett et team», og velg i utgangspunktet «lag et team fra bunnen av».

Da får du spørsmål om teamet skal være Privat eller Offentlig. Teamene kan også knyttes inn med eksterne forbindelser (kunder, partnere)

Privat team – For å begrense innhold og samtaler til et bestemt sett med personer

Offentlig team – Hvis du vil at alle i organisasjonen kan bli med i et fellesskap eller emne

I teamene har man også knytte inn blant annet felles filområder osv.


Mer informasjon og detaljer på annen funksjonalitet

Les mer om de ulike funksjonene i «Microsoft Teams» i den utmerkede «Hjelp»-funksjon du finner i midt på siden i den vertikale menyen til venstre.

Vi har også laget noen nyttige tips for viderekommende

Fagdata AS © 2022 | Personvern